followers

Isnin, 3 Oktober 2011

meaning of roses ^_^

rose biru ni actually xwujud secara semulajadi but
were traditionally created by dyeing white roses.
researchers telah gunekan genetic modification untuk create blue pigmented rose.
mcm mne caranye pon aku xtaw la..gi google sendiri law nk taw mendalam sgt.. ^_^
mawar biru ni menyampaikan perasaan cinta at first sight. Terpesona ngn something or by some0ne.
ia juga berkaitan ngn royal blood.
mawar biru ni gak as a symbol sesuatu yg misteri n sukar dicapai.
kite suke ros biru ! cantik n kite mmg suke warna biru n putih..datz y pic white rose
kite letak second place after blue rose :)
ros putih ni pulak melambangkan kesucian n ketulusan hati.
rasa cinta milik si pemberi ros ini adalah sesuci ros putih ini. Then after
warna putih i like warna pink :) ngee.. mesty xsangka kan?? he3
i suke gak warna pink..datz y pic pink roses i letak at de third place :)
pink ni lookz sweet..tp x sume yg minat pink ni minah gedikzz euww..
i'm not okayy... !! i xtergolong dlm golongan gedik auww.. haha
pink roses plak mmbawa maksud kebahagiaan, elegan, romantik,
 kagum, kemanisan, tanda terima kasih. makna pink roses ni selalunye bergantung
pada kepekatan warnanyee..
okay de next is red rose !! ni bunga ros yg keempat aku suke..
menyala warnanye kan?? cantik..sweet...
red roses ni plak melambangkan perasaan cinta si pemberi..
ia juga sebagai simbol kpd keberanian n penghargaan.
yellow roses plak ^_^ nge3..
yellow roses ni melambangkan si pemberi nk bersahabat ngan kite n as sa symbol
kegembiraan. ia juga membawa makna cemburu terhadap kamu.
so to avoid misunderstanding letak la note skali time bg yellow roses ni
yg korg nk berkawan sbnarnye..
oke cbe u all define makna tiga kuntum bunga rose merah ni...??
let me tell u allz...
pastinye korg sume da taw kan...
so datz mean...
~ I LOVE U ~

ok kt sini i nk bg taw u all makne setiap bilangan rose yg u dpt..bkn sebab bf u all bg sekuntum
mknenye dye kedekut or dye bg 108 dye byk dwet so dye bole beli sesuka hati..tapi sume tu ade makne taw..jangan xtaw.. hu3..ni adalah makna bilangan kuntuman rose yg kite amek dari LOVE FATE DESTINY..


1 Rose
Exceptional love all concentrated on you.

2 Roses
Two of us deeply in love.

3 Roses
I love you.

6 Roses
I want to be yours.

9 Roses
Love each other eternally.

11 Roses
You are the one I love most in my life.

12 Roses
Satisfactory union and mutual affinity.

13 Roses
Secret admirer.

24 Roses
Remember fondly every moment
(24 hours cannot forget you).

33 Roses
Saying “I love you” with PROFOUND LOVE.

36 Roses
Feeling romantic attachment because you come to me.

44 Roses
Constant unchangeable pledge.

50 Roses
This is “Regretless Love”.

56 Roses
My love.

66 Roses
Successful love affair.

99 Roses
Love with understanding makes love eternal.

100 Roses
Harmonious union in a century, remain a devoted couple ’till ripe-old age.

101 Roses
No other love but you.

108 Roses
Please marry me!

111 Roses
Eternal love.

123 Roses
Free love.

144 Roses
Loving you day and night eternally.

365 Roses
Thinking of you everyday, love you everyday.

999 Roses
Everlasting and eternal love.

1001 Roses
Faithful love, ’till forever

P/S: so gurlz yg dpt bunga tu kire dulu erk ble dpt bunga dr bf xpon tye direct je kt bf korg bpe kuntum u bg i ni?? ha3... yg guyz plak da taw nk bagi bpe ?? 




Sabtu, 30 Julai 2011

all about kaer azami wif his new album



all about kaer azami ^_^
really mizz 2 hear his voice..adore him since dye dlm af lg :)
wat a nice voice...merdu..

interview kaer part 1


interview kaer part 2


interview kaer part 3


da dpt tgk interview dye pon da terubat skit rindu nk dgr sore dye say somethg  ^_^
sweet :)

Rabu, 1 Jun 2011

masok wad :(

Sedih nyee..ary tu demam 4 ary..then da baek..
pastu badan start lemah2..nak nek tangga pon xboley...
kdg2 menggigil pon ade..then mak ajak gi hospital....
aku pon gi la ary selasa ary tu..on 24 may 2011...
mula2 doktor cek aku..time tu tgn sku menggigil-gigil...
then suwoh aku amek darah..then cek jantong...pastu tekanan darah..
dah abeh sume dye kte aku kne masok wad..sbb nk kompomkan sakit ape..
aku dok wad 3 ary 2 malam..
keliling aku orang2 tua jerk...tp ramai org india...
jantung aku berdenyut laju..aku jalan skit da mengah2..tgn aku menggigil2...
doktor kte aku kne tyrod..huh..sedih nye...
jantung aku ni doktor kte dye berdenyut laju , nty kalo asek laju je lame2 dye penat..n one day dye akan berhenti berdenyut..mean aku mati la law dye berhenti berdenyut..
skunk ni da start blaja..badan plak lemah2..nk jalan gi klaz pon aku xyakin aku larat...
dah la nk kne naek tgge tinggi2...smpy tingkat 3..
apelah nasebku ini..
takot la , abes study aku nty...dah la masok sem 3...makin susah...
mcm mne la aku nk study kalo asek penat jee...
walau ape pon aku redho je laa...
semuanye ketentuan ALLAH S.W.T.....

Rabu, 23 Februari 2011

~bidadari lembaran~

citer ni aku penah bce dulu2 time aku skolah menengah
seronok..klakar..romantik..
so aku nk kongsi ngan korang tok bce citer ni...
rugi xbace...bez..
~ oleh Ireena78 pusat karya melayu.com ~



Hujan yang turun lebat lewat tengah hari tadi kini beransur reda.
Diluar, kedengaran bunyi
mesin kelapa mengaum-ngaum tanda emak
 dan kak Ngah sedang sibuk menyediakan juadah berbuka puasa.
Aku celik mata melihat jam dinding. Ahh.. baru pukul 5.30 petang..
masih awal lagi?
badan terasa lesu semacam, lantaran terlalu lama berada di Lab.
Com tadi menyiapkan report untuk
Persatuan Bola Sepak SMD.
"Keon!! Keon!!" Suara yang amat sinonim di telingaku
 kedengaran dari luar.
 Seraya itu juga langsir pintu berwarna biru tersingkap luas dan
 secepat kilat kurasa katilku bergegar.
"Keon!!! Bangunlah!! Aku ada bawak berita baik punya!!"
 Aku celik mata sedikit.
 Wajah bersih Arie terpampang di depan mata.
 Topinya yang senget benget menambahkan lagi ketensionan aku
 kerana tidurku terganggu.
"Woiii!! Kau dengar tak ni? Bangunlah!!" Desak Arie lagi
 sambil menarik bantal yang menutupi mukaku.
"Aku penatlah Arie.." ujarku sambil menarik
semula bantal daritangannya.
"Tadi aku nampak Fatihah and the gang," What?
 Secepat kilat aku bangun dari pembaringan.
 Bantal tadi terpelanting ke ceruk dinding.
Hilang segala rasa mengantuk dan lesu tadi
 sebaik saja nama itu terbit dari mulut Arie.
"Kat mana kau nampak dia?" soalku tak sabar.
"Depan rumah cikgu Tipah...
dia sedang dalam perjalanan balik kerumahnya.."
 macam karangan budak sekolah Arie menerangkan kepadaku.
Tak tunggu lama aku bingkas bangun.
T shirt hitam di hujung katil kusambar.
 Sikat di atas almari ku capai dan sikat lebih kurang. Arie cuma menggeleng kepala.
"Jom cepat! Nanti tak sempat pulak," aku sengih sambil mengenyit mata.
 Kunci motor di atas peti ais kucapai segera.
"Ha.. nak kemana pulak tu?"
 Kak Ngah yang memang tak pernah senang hati dengan aku menjeling tajam.
 Tangannya masih lincah mengacau kuah lemak sotong di dalam periuk.
"Dengki la tu," aku mengejek.
"Orang bukan dengki.. kan tadi ayah pesan suruh ambil ikan kat kebun!
Jangan nak merayau ye.."
"Eleh, mak tak cakap apa pun.. susah-susah.. Kak Ngah aje la yang pegi ambik."
"Aku nak pergi dengan apa? Jalan kaki?" Kak Ngah menjeling geram.
"Ayah dah suruh tu pergi ajelah!... nanti bising pulak dia!"
 mak tiba-tiba menyampuk.
"Hemm.. ye la.. nanti Keon pergi," Kataku mengalah.
 Dengan pantas aku melangkah keluar.
"Keon! Suruh ayah ambil daun kesum dengan bunga kantan sekali..
 mak nak masak tempoyak ni.. cepat sikit balik!!" teriak emak dari dalam.
"Okey! sebelum subuh Keon sampai!" usikku membuatkan Arie tertawa kecil.
Keheningan petang ke 8 ramadhan di Kampung Pamah Kulat tercemar dengan
 deruman motor TZR merahku.
 Nun di hadapan sana kelihatan enam dara pingitan sedang terlenggang-lengguk
 pulang dari tuisyen, tak ubah seperti itik serati nenek aku dulu.
 Dengan kelajuan 100 kmj aku memecut ala-ala Grand Prix.
 Seraya itu juga air lopak yang bertakung di tengah jalan berombak hebat.
"Oiiiii!!!! Setan! Celaka!!" Aku dan Arie cuma bersorak puas sambil tertawa.
 Aku lihat keenam-enamnya sudah seperti sekawan kerbau yang baru balik dari berkubang.
 Ada yang basah satu badan.. ada yang kena kat tudung,
dan dari jauh aku dapat melihat reaksi gadis yang selama ini mengganggu ketenangan jiwaku
sejak satu ramadhan dahulu. Gerai Burger Rapie kuhampiri.
 Kelihatan Rapie sedang sibuk menggoreng murtabak. Bulan-bulan puasa begini
 business pun macam-macam. Rata- rata penduduk di sini mencuba rezeki
 dengan berniaga di musim-musim begini. Ikutkan, emak juga teringin membuka gerai
 di depan rumah, tapi ayah tak mengizinkan.
 Lebih baik kumpul pahala daripada kumpul harta, katanya.
"Ada orang kena hujan tengah jalan nampak?" Rapie mengusik tatkala enam dara malang itu
 melewati gerainya. Aku cuma tersengih sambil menjeling ke arah Arie
yang asyik melihat gelagat Anny.
"Ish.. ish! ish! kesian anny.. habis basah satu badan!" usikan Arie itu membuatkan kami tertawa kelucuan.
"Hei setan! Korang ni tak ada kerja lain ke? Hah?
Perangai macam pelesit kampung!..
ada pulak yang kena gulai ngan aku ni karang.." Huiiye!!! marah benar nampaknya Cik Laser kita.
"Entah! Hantu pun reti bahasa sekarang ni bulan puasa! dah lah perangai ala-ala jin afrid..
 kalau muka tu handsome ke! tak pe la jugak.. ini muka macam kambing kena panggang!"
 Phew.. phew.. agaknya kalau boleh nampak api kemarahan Pojiemah dah sah gerai burger Rapie
 dengan kami semua sekali rentung! Kembang kempis hidungnya menahan marah!
"Wei.. releks ma! korang nak marah sangat ni apa hal?" soalku.
"Lagi mau tanya! Engkau ingat engkau sorang je ke ada motor hah?
 Pelesit!" Linda, si tinggi galah mengalahkan bini Popeye bersuara.
 Separuh kain kurung kuning cairnya sudah bercampur lumpur likat.
"Wah.. berani kau kata aku pelesit ye?"
"Memang kau tu pelesit! Pelesit tak bertuan!
 kau dengan kawan-kawan kau ni sekali.. bodoh!!"
 Miss, si ratu laser sudah hilang sabar.
"Apa laser? Bodoh?"
"Memang kau tu bodoh! Dah tahu ada lopak air kat situ
 yang kau pergi langgar sapa suruh?"
 si Maya, awek yang terkenal dengan identiti penyanyi nasyid pula bersuara.
Tak sangka.. selembut-lembut perempuan itu pun dah mula memuntahkan marah.
Wah.. nampaknya semua dah marah!
"Yang korang jalan ketepi ke tengah macam itik mabuk tu sapa suruh?
 Takkan aku nak angkat lopak air tu ketepi.. gitu??" soalku balik.
 Bengang jugak bila diseranah begitu sekali.
 Jatuhlah maruah aku sebagai lelaki paling hensem di kampung ini?
"Sudahlah! Jom kita balik!
 Lagi lama kat sini rasa macam duduk dengan ahli neraka!"
 Pojiemah bersuara dan menonong ke depan.
Miss menjeling tajam dan mengekori Pojiemah.
Si minah becok ni kalau tak menjatuhkan air muka aku tak sah!
 Dari kecil sampai sekarang kami tak pernah aman kalau bersua.
"Eleh! ahli neraka konon.. macamlah dia confirm masuk syurga? piiirah!!"
"Blah la! Bodoh.. kacang hantu!!" Aku cuma tersengih apabila keenam-enam itik serati itu
menghadiahi jelingan maut untukku.
 Eleh, mereka pasti menyesal kerana telah mencetuskan permusuhan
dengan jejaka idaman Malaya ini. Aku tahu selama ini aku yang rajin cari pasal.
Tapi semua itu bukan untuk Linda, Anny atau Maya, jauh sekali si specky dan si ratu laser tu.
Tapi semuanya kerana si Fatihah!
Ya.. Fatihah Nur Ieman Idzuddin! Kalau diikutkan aku sebenarnya tak ingin nak mengganggu orang,
 apatah lagi menghuru harakan hidup budak-budak itu. Lebih baik aku buat kerja sendiri.
 Tetapi, siapa sangka gadis putih kuning itu begitu berani menjatuhkan air muka aku,
 lelaki macho dan handsome semalaya ini! He he he! tak adalah,
 cuma dia patut sedar aku adalah pelajar yang berpengaruh dan disegani di sekolah.
Selama ini belum pernah lagi aku dimalukan,
 apatah lagi oleh seorang pelajar baru yang belum pun tahu selok belok sekolah,
 jauh sekali kalau ditanya di mana letaknya makmal 3 nun di hujung blok J.
 Tetapi siapa sangka si Fatihah yang telah mencetus sejarah paling hitam dalam kamus hidup aku!
Semuanya berlaku tanpa kuduga. Startingnya cukup romantik,
 kalau dalam novel pasti sudah melahirkan ikatan cinta antara hero dan heroinnya.
 Kalau dikenangkan memang tak tidur malam. Hari yang bersejarah itu siapa sangka
 aku telah menyelamatkan seorang pelajar perempuan daripada tergelincir dari tangga tingkat 4 yang curam!
 Terasa dadaku berdegup kencang tatkala tanganku memeluk erat pinggang Fatihah.
Semua yang menyaksikan kejadian itu bersorak kagum,
 membuatkan aku terasa macam hero Leftenan Adnan. Tapi saat indah itu cuma sementara
 bila tiba-tiba saja aku terasa pipi kiriku perit. Saat itu aku lihat Fatihah merenungku
dengan muka yang merah padam.
"Kenapa awak ni kurang ajar sangat? Macam ni ke student sekolah ni?"
 kata-kata yang lahir dari mulut kecil Fatihah itu kurasa macam belati menghiris jantung.
 Sorakan kagum tadi terhenti tiba-tiba membuatkan kesabaranku sebagai lelaki tercabar.
"Kalau saya tak bantu awak tadi, tentu awak dah terjatuh kat bawah sana,"
 aku menerangkan niatku yang sebenar.
"Kalau jatuh pun saya, bukan awak! Cakap sajalah awak tu nak ambil kesempatan!"
Wah!.. aku merenung wajah Fatihah lama. Ini dah kira satu tuduhan yang tak berasas!
 Dahlah kita tolong tak ucap terima kasih!
"Awak belum kenal siapa saya kan?" soalku tenang. Wajah ayu Fatihah kurenung tepat.
"Kenapa? Awak anak raja kayangan mana sampai saya patut kenal!"
 sindir Fatihah cukup membuatkan hatiku terbakar. Tanpa memperdulikanku
dia terus mengutip buku-bukunya yang bertaburan.
"Kalau awak nak tahu, sayalah Keon, selamat berkenalan!"
 dengan pantas buku-buku di tangan Fatihah kurampas dan kulemparkan ke bawah.
"No!!..." Fatihah merenungku tidak percaya. "Be careful my dear.. see where the legs come from maa..
 jangan ingat awak cantik saya tak boleh ajar awak cara terbaik menghormati orang lain?faham??"
 Fatihah merenungku lama. Jangan ingat baru dua tiga hari di sekolah ini boleh berbuat sesuka hati.
 Mulut mau jaga apa?.
"Dah puas hati awak Iddin?"
Alamak! aku menoleh ke belakang. Cikgu Zulia sedang berpeluk tubuh
sambil merenung wajahku yang cute ini. Ok oww! dan hari itu, pertama kali dalam sejarah,
aku menyambut satu ramadhan dengan birat di punggung kerana membuli si Fatihah.
 Semuanya kerana gadis itu!!
"Keon, woi! Berangan apa.." Rapie menepuk bahuku, menyedarkan aku dari lamunan.
Aku cuma tersengih dan meninjau kelibat itik-itik pulang petang itu yang semakin menjauh.
 Mataku asyik memerhatikan cara Rapie membuat murtabak.
 Ramai orang memuji kesedapan murtabak Rapie. Malah aku pun mengakui murtabaknya memang sedap,
 sekali makan rasa nak selalu! Tapi, bagi aku juadah paling membuka selera tak lain tak bukan, lepat pisang.
 Kalau tidak tentu terasa kurang berselera bila berbuka nanti.
"Pie! Kasi murtabak satu," Alamak.. rasa macam pernah dengar saja suara ni?
Rapie, Arie dan Aizam sudah tersengih-sengih. Dah sah!
"Hai Keon!" Erina menyengih panjang memaksa aku mengukir senyuman paksa untuknya.
"Beli murtabak ke?" sapaku, sekadar berbahasa.
"Emmm.. hari tu Erina dengar murtabak Rafie ni sedap.. ni nak cuba ni.." balas Erina manja.
"Dari tadi lagi Keon sebut-sebut.. ingatkan Erina tak sudi datang ke kampung kami ni.."
 saat itu mahu saja aku sembelih leher Arie.. sengaja nak buat dajal! memperasankan si Erina tu.
"Iye ke?" Erina merenung wajahku meminta kepastian.
 Terasa macam dipanah laser aje mukaku ini bila direnung begitu.
"Tak adalah?.dia orang ni memang tak sayang mulut?" balasku tersengih. Malu jugak beb..
"Keon... nanti Erina nak jumpa Keon la.. nak discuss pasal latihan Fizik tu.. Erina blank la.."
 terasa suara Erina mendayu-dayu menusuk ke telinga.
"Keon pun bukan tau sangat?" aku sengaja memberi alasan.
 Bukan apa.. aku kurang berkenan sikit dengan si Erina ni.
Selalu sangat nak jumpa aku,
 macamlah aku sorang saja yang boleh tolong selesaikan problem Fizik dia.
"Tapi tadi Marlina beritahu Keon yang tunjukkan jawapan," aku terperangkap dengan alasan Erina.
 Memang di sekolah tadi aku dah ajarkan budak ‘sihat dan kuat’ tu.
"So, tanyalah Marlina!"
"Erina nak Keon ajar dari awal sampai akhir?Nanti Erina senang faham.." pintanya.
Aku kematian idea. Apa aku nak buat?
"Emmm.. okey la.. bila?" soalku akhirnya.
"Esok, kat Taman Bourgenivilla depan tadika KEMAS tu! pukul 3.00."
"Agak-agak lama tak?"
"Kenapa? Tak boleh lama-lama ke?"
"Bukan?Keon nak main takraw dengan bebudak ni.." aku mengenyit mata ke arah Arie dan Aizam.
 Mereka cuma tersengih. Erina tersenyum.
"Okey la.. berapa Pie?" Erina mengambil bungkusan murtabaknya.
"RM1.20," tanpa banyak soal Erina menghulurkan not RM2.00.
"Keep the change," Erina tersenyum dan belalu ke mercedez biru gelap di tepi jalan.
"Keon!.. Arie pun nak study Fizik gak esok.. boleh kita jumpa?"
Arie mengejekku sambil melentok-lentok ke bahuku.
"Hisshh.. cam gay la kau ni!" aku melompat bangun membuatkan Arie, Rapie dan Aizam ketawa kelucuan.
"Kau ni jual mahallah Keon?" komen Aizam sambil membalikkan murtabak yang digorengnya.
 Beberapa orang budak kecil sedang menanti giliran disitu.
"Jual mahal apa lak!" soalku hairan.
"Apasal kau tak ambil saja Erina tu jadi awek? Kan dia dah lama syok kat kau?" soal Rapie.
"Entah! Dahlah anak orang kaya, anak tunggal.. cantik.. untung kau kalau dapat Erina tu!
 kaya raya hidup kau!" Sampuk Arie. Aku cuma tersengih.
Tidak tahu apa jawapan yang harus kuberikan. Memang aku menyedari tentang perasaan Erina
 terhadapku selama ini. Malah aku sering menerima kad berbau harum dan kuntuman bunga di hari Valentine,
hadiah pelbagai jenama dan harga setiap kali hari jadi menjelang dan kunjungan mengejut ke rumah
 tatkala aku kurang sihat hinggakan mak dan ayah menjeling hairan melihat sifat concern Erina
 yang berlebih-lebih. Semua itu cukup untuk aku menyelami hati dan perasaan Erina.
Tapi, aku menganggapnya tak lebih daripada seorang kawan dan perasaan Erina itu kubiarkan begitu sahaja.
 Atau pun mungkin kerana aku sudah jatuh hati pada seseorang? Aku senyum sendiri. Jatuh hati?
Biar betul? selama ini nak minat kat orang pun payah inikan pula jatuh hati? Setakat mengacau tu biasalah!
Tapi.. kalau betul aku jatuh hati, dengan siapa? Dengan si Laser? Hish! Selisih malaikat 44!
 Gilo apo dapat girlfriend laser nak mampus macam tu! Bagaimana dengan si amoi tu? Tu lagi tak boleh?
Pojiemah? Hem.. ustazah specky tu?tak rela aku?Bagaimana kalau dengan Fatihah?
Aku senyum lagi.. bertambah-tambah sweet muka aku yang memang sweet ni..
"Dah.. senyum sorang-sorang pulak?" Rapie tak habis-habis mengusik. Aku cuma tersenyum.
 Gitar di atas meja kucapai. Dengan bersahaja aku memainkan lagu kesukaanku ‘Moment of Glory'.
"Wah.. macam ayah aku je tu! Dari mana lak berlumpur-lumpur tu?"
 tegur Arie melihat ayahnya menghampiri gerai burger Rapie.
"Arie! kau pegi rumah Pak Ngah Debab tu kejap.. ambik buah kundang sikit.."
"Mana dapat kundang ayah?" soal Arie sambil menuju ke motornya.
"Ni kebun Keon ni, tadi ayah ambil ikan keli sekali.. hantar ayah Keon ke rumah dulu.."
 cerita orang tua itu sambil tersengih. Ikan keli? Aku mengerut kening.
 Macam ada sesuatu yang berkaitan aje? Alamak!!
"Pak lang, ayah saya dah balik?" soalku gabra. Matilah kena leter dengan ayah kejap lagi..
"Dah lama pak lang hantar tadi.."
"Err?Pie.. aku blah dululah!" Tak tunggu lama aku meletakkan gitar di atas meja.
 Motor kupecut laju menghala ke rumah.
 Di muka pintu kelihatan Kak Ngah sedang menanti dengan muka dengkinya.
"Mana ikannya?" soalnya, walaupun dia sudah tahu jawapannya.
 Aku cuma tersengih dan menuju ke dapur.
 Kelihatan emak sedang menceduk gulai tempoyak dari belanga periuk tanah.
"Ingatkan dah tak balik dah.." perli emak sambil menutup periuk.
"Sorry la mak.. Keon lupa.. ayah yang bawak balik ikan ni ye?" soalku sambil membawa mangkuk gulai itu
 ke meja hidangan.
"Taklah.. ikan tu berjalan sendiri tadi, berlari-lari masuk ke rumah ni," sindir emak. Aku cuma tersengih,
 bisa juga telinga disindir emak. Di atas meja pelbagai jenis lauk pauk tersedia.
Tapi, ada satu yang kurang!
"Mana lepat pisang mak? Tak buat ke?" soalku."Tadi kalau kau balik cepat, boleh mak suruh
 kau ambil pisang kat rumah pak tih sana?pisang dah habis," jawab mak sambil meletakkan
 kuih keria di depanku. Aku menarik muncung.
"Ayah mana?"
"Cari kuih puteri mandi kat pekan nu.. mak segala kuih kau orang anak beranak tak sempat buat.."
 aku cuma tersengih. Ayah kalau tanpa puteri mandi di bulan puasa begini tak sah.
 Mana tak tumpah kepada anak lelaki tunggalnya ini?
"Pergilah cari kat gerai mana-mana.. sempat lagi ni," mak menghulurkan not RM2.00 kepadaku.
 Tak tunggu lama aku segera melarikan TZR ke rumahbercat kuning di hujung padang bola.
 Gerai Mak Uda Siti yang sudah beransur lengang itu kuhampiri.
"Hai... dah dekat nak berbuka ni Keon.. cari apa?" sapa orang tua itu ramah.
"Lepat pisang ada tak Mak Uda?" soalku sambil memaniskan muka.
Begitu innocent sekali, kalau Fatihah tengok kesantunan aku dengan orang-orang tua mesti tak percaya.
 Tapi itulah hakikatnya, aku sememangnya pemuda hensem berbudi pekerti lagi.. he.. he.. he?
"La.. Mak uda tak jual lepat pisang hari ni.. tapi tadi Fatihah ada buat sikit..
 biar mak Uda tengok sekejap ye.." Orang tua itu cepat-cepat menuju ke rumahnya yang cuma 3 meter
saja dari gerai. Aku menanti sambil melihat-lihat bekas kuih yang sudah kosong.
Kuih-muih Mak Uda Siti jarang tak habis, boleh dikatakan dia ni memang expert
dalam bidang kuih-muih ni!
"Ehem!!!" Aku angkat muka. Fatihah sudah tercegat di hadapan
 dengan seplastik bungkusan lepat pisang. Tiba-tiba aku terasa jantungku berdegup macam keretapi.
 Tiba-tiba aku terasa mulutku kelu untuk berkata-kata. Fatihah tunjuk muka kelat apabila direnung begitu.
 Entahlah, sebelum ini bukan tak pernah membeli kuih di gerai neneknya.
 Malah saban hari kalau mak tak sempat buat kuih puteri mandi untuk ayah.
 Ah.. jejaka hansem macam aku tak boleh tunjuk kelemahan depan gadisnya!
"Berapa?" soalku sambil menyeluk poket seluar. Fatihah keras tak bersuara.
"Nak jual ke tidak ni? Karang orang curik kang?" usikku membuatkannya menjeling marah.
 Eleh.. mesti kau menyesal kerana menyombong dengan jejaka rebutan ini.
Aku tenung matanya yang bersinar-sinar macam bintang kejora.
"Dah kelu ke mulut? Ada emas ke.. atau tergamam tengok saya yang cute, macho, bergaya dan hansome ni?"
 usikku sambil meletakkan tangan ke dagu, ala-ala posse maut model gitu.
 Fatihah mencebik dan pantas
masuk ke dalam tanpa rasa menyesal meninggalkan jejaka idaman malaya ini keseorangan di sini.
"Tak payah bayarlah Keon.." Mak Uda Siti muncul semula setelah Fatihah menyelinap masuk ke dalam.
"Tak apalah, saya niat nak beli," ujarku sambil menghulurkan not RM2.00 kepadanya.
"Fatihah kata sedekah aje.. ala.. ni buat untuk makan bukannya jual.. ambiklah!"
 Aku mengerling ke arah tingkap dapur. Kelihatan Fatihah sedang mengintai di balik langsir.
"Terima kasih Mak Uda, kirim salam pada Fatihah," Dengan segera enjin motor kuhidupkan.
 Dan sepanjang perjalanan pulang sinar mata Fatihah mengiringiku hingga ke halaman rumah?..
SOLAT terawih dan witir 11 rakaat selesai dan para jemaah mulai beransur pulang.
 Aku menghampiri Rapie, Arie, Aiezam dan Herman yang sedang melepak di bawah pokok jati.
 Nun di serambi masjid kelihatan ayah sedang berbual-bual dengan Tuk Imam,
 datuk Fatihah diperhatikan oleh Abang Latip, jiran depan rumah.
Tentu sebentar lagi ayah akan pulang ke rumah.
"Eh Keon, kau sure ke yang Miss pegi terawih malam ni?" soal Rapie kerisauan.
"Mesti pegi .. last week aku rasa dia tak datang seminggu,
malam ni mesti ada," penuh yakin aku berkata. Bukan apa, saja nak jaga hati kawan.
 Yang sebenarnya peduli apa aku dengan si ratu laser tu?
Tapi memikirkan Rapie yang sudah bertahun-tahun menaruh hati pada Miss
aku tak kisah untuk menyibukkan diri menyelidik tepi kain Miss. Kadang-kadang aku pelik juga
 dengan taste si Rapie ni. Bukan tak ada gadis lain yang lebih sopan mulutnya daripada
 budak laser tu tapi si laser tu jugalah yang digila-gilakannya. Bukannya dia tak tahu
 perangai Miss tu, lebih-lebih lagi kamimemang musuh tradisi sejak kecil. Tapi bagi Rapie,
 cintanya terhadap Miss setia betul walaupun Miss tak
pernah melayan. Just imagined, sejak dari form two lagi Rapie menjadi peminat Miss
sampailah sekarang ni, cintanya semakin kukuh untuk Miss. Aku?
Selama 17 tahun aku hidup di muka bumi Allah ini, belum pernah lagi aku tersangkut hati
 pada mana-mana gadis. Bukan apa, bagiku cinta ini terlalu abstrak untuk ditafsirkan
dan aku tak mahu menjadi objek dalam sandiwara cinta. Cewahh! berfalsafah lagi aku..
 Tapi, entah kenapa sejak Fatihah hadir di kampung Pamah Kulat ini, terasa ada sesuatu
 yang mula mengganggu gugat hidup aku. Dalam hati geram memang ada,
tapi bila tak menatap wajah Fatihah barang sehari aku terasa macam kekurangan sesuatu.
Tak lengkap rasanya tanpa Fatihah. Kuat sangat ke penangan si Fatihah tu?
"Aku rasa dia dah blah la dengan member-member dia," Arie mula bersuara.
"Aku pun rasa macam tu," Balasku apabila melihat masjid sudah mulai lengang.
"Kau ni dah tahu minat kat minah tu kasilah surat, tak pun dah nak raya ni, kasilah kad raya!"
 cadangku sambil menepuk bahunya.
"Entah! Aku ingat aku pun nak kasi kat Anny," Arie tersengih
sambil membetulkan cermin mata berbingkai hitamnya.
"Aku ingat aku pun nak kasi kat bini popeye tu?" Aizam pula mencelah.
"Kau Herman, kau nak kasi kat siapa?" soalku kepada Herman yang tak banyak cakap.
"Aku ingat nak kasi kat Mayalah!" ucapnya malu-malu.
"Oh.. selama ni kau minat kat Maya?" Herman tersipu-sipu sambil tunduk
 tak berani angkat muka. Mamat ni memang pemalu orangnya.
"Jom, blah! Lepak kat gerai Asyid lagi baik, makan bihun sup dia best gak.."
Arie sudah menyorong basikalnya. Malam-malam begini kami lebih selesa berbasikal ke masjid.
 Nak jaga alam sekitar! Lagipun malam-malam begini orang nak berehat.
 Kenalah consider sikit. Bukankah aku ni anak ketua kampung yang berwibawa?
 Kena jaga imej demi nama baik ayah! He..he.. he.. tapi tidak dengan Fatihah dan rakan-rakannya!
Rapie mengayuh basikal perlahan-lahan. Angin malam berpuput sepoi-sepoi bahasa,
 mendamaikan hati sesiapa. Cahaya bulan berserak penuh mewarnai kegelapan malam.
Di kiri dan kanan kami kelihatan beberapa orang mak cik sedang berjalan kaki pulang dari masjid.
 Tanpa rasa terpaksa kami menegur ramah makcik-makcik tersebut,
 memenuhi tuntutan budaya menghormati orang tua. Tiba-tiba aku terasa mataku terpandang sesuatu.
 Gadis-gadis yang sedang melalui jambatan tak jauh di hadapan kuperhati lama. Eh, macam kenal!
"Pie, kau tengok budak-budak atas jambatan tu, bukan Miss ke?"

"Mana??" Rapie yang seakan baru tersedar dari lamunan meninggikan leher.
"Tu?sana tu!" Kayuhan ala-ala kura-kura tadi kini bertukar menjadi pecutan burung unta.
 Mungkin terlalu excited sangat nak tatap wajah cik laser kot... eh.. tak kuasa aku!
"Hai Miss!!" Basikal kami sudahpun menyekat perjalanan gadis-gadis itu.
"Hii.. benci betul aku! Ke mana aku pergi ada je setan-setan datang mengacau!"
 Miss menarik muka masam macam cuka. Aku cuma tersengih sambil mengintai mencari wajah Fatihah.
"Miss, kau marah aku ke?" soal Rapie bodoh. Apa la punya bodoh.. dah tau si Miss tu melaser
 lagi mau tanya?
"Tak baik marah selalu Miss, nanti kena jual!" Arie tak habis-habis dengan dialog P. Ramleenya.
"Eh sibuk la kau! Lain nak marahnya aku dengan si Rabun ni.." jawab Anny geram.
"Korang ni kan! cuba cakap elok-elok sikit.. kami ni nak mengeratkan silaturrahim?"
 ujar Aiezam tenang. "Silaturrahim kepala hotak kau! sapa nak bersahabat dengan jin afrid macam korang!" Wahh!cabul sungguh mulut si Pojiemah..
"Entah.. jin tali rapia ada.. jin rabun ada.. jin lurus bendul ada!
 jin tinggi macam pokok petai ada!" mereka tergelak kecil apabila Maya berkata begitu.
 Wah.. wah! aku, Arie, Aiezam, Herman dan Rapie saling berpandangan.
"Hah kau bapak segala jin.. apasal diam??" sergah Miss garang.
"Miss..." aku bersuara perlahan.. buat muka si katak Faizal dalam majalah Ujang.
"Hah.. apa dia??" soalnya lagi.
"Mulut kau busuk!!" seraya itu kami ketawa berdekah-dekah.
"Celaka!!" teriak Miss marah. Aku lihat Fatihah, Linda, Amoi jual terung, Pojiemah dan Maya
kembang kempis mengontrol hidung menahan ketawa. Ye la kan.. kang ketawa sama
 kecik pulak hati si laser tu..
"Korang semua ni memang celaka! Bodoh!" Miss dan sahabat-sahabatnya mula angkat kaki.
 Oh.. kata aku dan kawan kawan aku bodoh? Nanti korang.. Segera aku mengeluarkan ular getah plastik
 dari poket baju melayu dan dengan pantas aku membaling ke arah mereka.
"Ular!!!" ular getah itu jatuh tepat-tepat atas kepala Linda si bini popeye yang paling tinggi.
 Linda terjerit kuat dan terlompat-lompat melarikan diri. Aku ketawa kelucuan
 bila melihat Miss dan rakan-rakannya lari tak tentu arah. Tetapi tiba-tiba?
BEDDEBURRR!!
Alamak..!! tawaku mati di situ. Aku segera menghampiri Miss, Pojiemah, Anny, Maya dan Linda
yang sedang berkumpul di tepi jambatan. Kelihatan dalam samar cahaya bulan
 Fatihah terkapai-kapai di permukaan sungai mencari arah.
"Fatihah! Cepat woi.. cepat tolong dia!!" pinta Miss panik.
"Hei Beruang! Cepat terjun selamatkan Fatihah!"
 Desak Miss lagi sambil menarik baju melayu hijauku. Tolong?
 Hemm.. nanti kata aku ni nak ambil kesempatan lagi. Aku buat muka selamba.
"Keon.. aku rayu pada kau! tolonglah selamatkan Fatihah.. dia tak pandai berenang!"
 Miss seakan merayu. Aku merenung Fatihah yang sudah kelemasan di dalam sungai.
 Tanpa berfikir panjang aku terjun pantas kedalam sungai.
 Keadaan di jambatan semakin gawat apabila makcik-makcik tadi datang melihat apa yang berlaku.
Aku segera menarik tangan Fatihah yang sudah kepucatan. Dan untuk pertama kalinya
aku melihat wajah Fatihah yang sebenar, wajah tanpa tudung yang sudah terlucut.
Ya tuhan.. jelitanya Fatihah! Tanpa membuang masa aku mengapungkan
tubuh Fatihah agar mudah mengheretnya ke tepi. Pautan tangannya di bahu terasa begitu erat sekali.
"Fatihah!!"
Belum sempat aku mengangkat tubuh Fatihah Miss dan kawan-kawannya sudah meluru kearah kami.
 Tubuh Fatihah yang lembik itu dipapah naik ke atas.
 Tinggallah aku keseorangan dalam sungai, masih terpana dengan kejelitaan Fatihah.
 Beberapa orang mak cik mengarahkan agar Fatihah dibawa pulang setelah dia tersedar.
 Dan aku cuma dapat memandang mereka meninggalkan sungai itu tanpa memikirkan
 aku yang masih belum naik ke tebing.
"Woi Keon! Kau nak bertapa ke apa?"
 Arie sudahpun menghulurkan tangan untuk membantu.
Huluran itu kusambut pantas dan aku melompat naik ke tebing.
Tanpa lengah aku duduk di belakang basikal Rapie dan kami bergerak pulang.

"Nasib baik tak mati cucu pak imam," ujar Rapie agak gerun.
Maunya meninggal si Fatihah tu,
 separuh abadlah kami dalam penjara. "Hai.. kan ke ada hero..?"
Arie menguntum senyum. Aku cuma tersengih sambil menahan kesejukan."
Aku rasa Keon pun patut tulis surat?" Rapie tiba-tiba bersuara.
"Merepeklah kau!" aku menggeleng kepala.
 Dalam hati berdebarnya tuhan saja yang tahu?Fatihah.. oh Fatihah..


                                                              **********************


Kelas kembali bising setelah cikgu Zatur Rawihah keluar dari kelas 5 Ikhlas. Arie menghilang ke kelas sebelah. Entah apa yang ingin dibuatnya. Aku cuma menongkat dagu sambil memikirkan betapa bosannya duduk di kelas ini untuk 2 jam subjek Geografi hari ini. Cikgu Zulia kabarnya MC. Sejak bulan puasa ni selalu saja MC.
"Keon," Alamak! Erina sudahpun melabuhkan punggungnya di sisiku. Aku angkat muka perlahan-lahan. Wajah Erina yang putih gebu itu kutatap.
"Mengantuk?" soalnya sambil tersenyum manis. Aku cuma tersengih. Agaknya kalau aku berterus terang yang sebenarnya aku ingini mengisi kekosongan masa ini dengan tidur tentu dia kecil hati. Aduh...
"Malam tadi Erina telefon Keon, tapi Keon tak balik dari terawih lagi.. ingat Keon telefon Erina balik," Erina menguis-kuis sampul mejaku yang sudah terkoyak.
"Kenapa telefon?" soalku.
"Ingat nak ajak Keon berbuka di rumah malam ni," Erina mengukir senyum yang paling manis.
 Aku terpaku. Ajak aku berbuka pulak..
 sambil menggaru kepala yang tidak gatal aku merenung Erina.
"Erina nak ucapkan terima kasih?latihan Fizik hari tu Erina dapat 98% tau.."
 ujarnya bangga. Aku sengih lagi. Iye tak ye.. aku punya berapa agaknya ye..
"Boleh tak Keon?" pinta Erina lagi. Aku tidak menjawab.
 Leceh nak berbuka di rumah orang ni. Nanti mesti parents dia ingat aku ni ada apa-apa dengan Erina.
Lepas tu nak jawab soalan-soalan cepu emas dari emak lagi..
 kena perli dengan kakak aku yang bernama Asmawati tu lagi.
Lepas tu kalau Fatihah tahu gerenti dia merajuk gila.. iye la kan!
 mesti dia jealous aku berbuka di rumah Erina! he he he! saja buat cerita bohong..
 nanti si Minah tu mesti meluat habis!
 bukan apa.. biar dia sakit hati bila tahu rekaan aku ni?
"Apasal senyum sorang-sorang ni?" soal Erina hairan.
"Ha! Tak ada apa-apa!" aku tersengih malu. Buku teks Geografi kuletakkan di atas meja.
 Kalau aku tahu cikgu Zulia tak datang
 tak payah aku susah-susah menapak ke blok C meminjam buku Kassim Bantut.
Menyusahkan student aje! rungutku sendiri. Rungutan student tak tahu diuntung!
"Keonn!!" Alamak! Erina separuh menjerit apabila aku angkat punggung.
 Aku tersengih bersalah, dan kembali menghampirinya.
"Keon tak tahu lagilah.. nantilah! petang ni confirm," Aku memberi jawapan
dan yang pasti aku malas nak pergi. Dia tu anak orang kaya, siapalah kalau nak dibandingkan
 dengan aku yang cuma anak ketua kampungsahaja. Cuma hensem je boleh harap! He.. he.. he..
 Langkah ku atur pantas menuju ke blok C. Tiba di hadapan 4 Ikhlas
 aku memperlahankan langkah. Kesempatan ini kuambil untuk mengintai Fatihah.
Peristiwa malam tadi membuatkan aku rasa bersalah. Pelik, selama ini
 aku tidak pernah dilanda perasaan begini kalau mengenakan orang. Seronok lagi ada!
Tapi dengan Fatihah, aku tak tahu kenapa, angin cinta kot?
"Apa kau buat kat sini?!" Opocott!!! Aku pantas berpaling ke belakang.
 Si Laser, Pojiemah, Maya, si amoi Anny dan Bini Popeye sedang merenungku tajam,
 membuatkan aku rasa nak bunuh semuanya kerana mengterkejutkan aku sampai terperanjat beruk.
Kesian si Fatihah... niat aku nak ajar si Laser tu.. tapi dia pulak jadi mangsa.
 Tapi nak buat macammana kan? Sapa suruh terkejut?
"Kau cari siapa? Fatihah?" Anny tersenyum menyindir, sebijik macam amoi jual terung
 kat Pekan Rabu.
"Kalau kau nak tahu Fatihah tak datang hari ni.." Linda pula menyampuk.
"Kenapa dia tak datang?" pantas aku bertanya.
"Lagi mau tanya! Sendiri mau ingatlah! Hei lelaki beruk! dah lupa apa kau buat semalam?"
 Pojiemah menjerkah garang. Cermin mata separuh bingkainya yang jatuh ke hujung hidung ditolak ke atas.
"Yang mana satu yek? Masa aku pegang tangan dia ke.. masa aku peluk dia?"
"Jangan nak menggatal! Hei, dengar sini.. sebab kaulah Fatihah demam terkejut!.. tau!"
"Kau tau tak Mak Uda Siti dah tau segala-galanya?"
 Alamak.. ugutan Pojiemah itu membuatkan aku terasa seram.
"Alah.. korang tu dengki sebenarnya... tak apa!...
 malam ni aku tolong selamatkan korang pulak.. Tunggu kat jambatan tau!...
nanti aku datang.. maklum la aku ni kan hero ala-ala Leonardo de Caprio!
.. kan.. korang nak aku CPRkan korang pun boleh!" aku tersenyum selamba.
 Padan muka korang!Eh bodoh! Kurang ajar betul la kau ni.. ingat kita orang ni apa?
 Dah, Blah!! Semak kelas aku kau ada kat sini?" Kelima-lima mulut api itu berlalu ke kelas.
 Eleh, bukan bapak kau orang punya sekolah ni!
Tanpa memperdulikan mereka aku meneruskan destinasiku.
 Kelihatan Kassim Bantut sedang sibuk menyimpan bukunya.
Kassim ni memang terkenal dengan kerajinan dan kegeniussannya.
 Baik pun baik, oleh kerana itulah aku lebih senang study group dengannya
bila ada kelapangan. Tapi, kenapa Erina tidak pergi kepadanya?
 Kasim pun genius macam aku jugak!
"Sim!" Kassim mengangkat muka. Senyumannya menyapa bila aku menghulurkan buku teks Geografinya.
 Tanpa dipelawa aku melabuhkan punggung di sisinya. Kelasnya juga tiada guru yang mengajar.
Musim-musim puasa begini tidak ramai guru yang masuk ke kelas.
Tambahan pulak selepas Hari Raya Puasa nanti kami pelajar form 5 diwajibkan
menyertai kursus motivasi dan persediaan SPM di Port Dickson.
 Jadi, pelbagai mesyuarat diadakan sempena kursus tersebut.
 Dengar khabar kursus ini ditaja sepenuhnya oleh Dato' Fahmi, bapa Erina selaku Pengerusi PIBG.
Hemm.. jutawan, bolehlah nak sponsor ringgit ribu-ribu punya!
 Aku sempat menarik kertas latihan Add Maths Kassim
yang terletak di atas meja. Masih ada dua soalan yang belum berjawab.
"Eh Keon, betulkan kau selamatkan budak baru tu semalam? Siapa?... Fatihah?"
 soal Kassim tiba-tiba.
"Wah! mana kau dapat cerita ni?" soalku.
"Ala! kau tu.. macam aku tak tau kes dia tempeleng kau ari tu!
... lagipun dia kan cantik.. mesti aku kenal?" Kassim tertawa kecil.
 Terasa lucu pula mengenangkan peristiwa haru malam tadi.
Peristiwa yang mungkin tidak akan aku lupakan sampai bila-bila. Kejelitaan Fatihah, genggaman eratnya, renungannya....
"Excuse me!" aku tersedar dari lamunan. Seorang pelajar lelaki
sedang berdiri di sisiku. Muka boleh tahan.. ada la macam hero hindustan.
"Apasal ni?" soalku. Rasanya tak pernah jumpa budak ni. Berani pulak tu dia excuse ngan aku?
"Err... Keon, lupa aku nak beritahu kau!... ini Hafiz, baru masuk tadi,"
 Oo... aku mengangguk faham lantas tersenyum padanya.
"Keon," aku menghulur tangan tanda salam perkenalan. Hafiz tersenyum menyambut.
"Tengku Hafiz," ler... kerabat rupanya! patutlah lain je gayanya!
"Keon ni budak kelas 5 Ikhlas, nu kat blok B sana," Kasim memberitahu. Hafiz cuma tersenyum.
"Tak silap macam pernah jumpa sebelum ni!... pernah ke SUKMA ke?" soalnya.
"Err.. tahun lepas," aku memberitahu.
"Kalau kau nak tahu Keon, dia ni wakil Perak tahun lepas!
 takkan korang tak terjumpa kot.." aku senyum. Orang ramailah bongok!
 Lagipun tak ada masa aku nak kenal sesiapa kat sana..
"Team you all ke yang lawan dengan Kelantan menang 3-1?" soalnya lagi.
Aku pandang Kassim semacam.
"Hemm.. yelah.." jawabku berat.
"But, bila lawan dengan Perak you all kalah teruk kan?" aik!...
aku pandang Kassim di sebelah. Kasim cuma angkat bahu.
"You la yang terseliuh minit pertama tu kan!" Hafiz tersenyum..
aku aku pasti adakah senyumannya itu ikhlas atau tidak.
"Dah ditakdirkan team awak nak menang... kami tak rasa apa-apa pun?" jawabku tenang.
RINGG!!!!! Loceng berbunyi nyaring tanda waktu persekolahan sudah tamat.
"Okey la Sim, Hafiz, aku chow dulu,"
"Okey.. jangan lupa petang ni Keon! aku datang lepak kat gerai Rapie.."



                                                            ********************


"KEON!!!! Bangun!" laungan emak kurasa sayup-sayup kedengaran. Jam di dinding kujeling.
 Sudah pukul 6.35, tertidur rupanya aku.. Tanpa lengah aku segera mengemas meja study.
 Gambar rajah katak yang cikgu Rozalina arahkan supaya dilukis sudah kusiapkan.
Begitu juga karangan Bahasa Melayu yang dipinta oleh Cikgu Suriana dua hari lepas,
 sudah kulangsaikan. Tanpa menanti emak memanggil buat kali keduanya aku segera
melangkah ke dapur. Kelihatan Kak Ngah sedang sibuk menyiapkan meja untuk berbuka puasa nanti.

"Pergi beli puteri mandi lepat pisang sekali, mak tak sempat nak buat hari ni," emak memberi arahan sambil menghulurkan not RM5.00.

"Beli popia goreng sekali, kak long kau pesan tadi, dia nak balik berbuka sama,"

"Kuih puding roti Mak Uda Siti sekali Keon, abang Hadi suka kuih tu!" Sampuk kak Ngah.
 Aku cuma mengangguk dan menghidupkan enjin motor. Macam-macam selera orang mengandung ni..
 nak itu, nak ini.. kalau wife aku esok demand lebih-lebih cari sendiri! Tak kuasa aku nak layan?
cewahh.. kononnya tu! Dulu sewaktu mengandungkan si Habil dan Hadzil
 tengah-tengah malam dikerahnya aku pergi beli mee rebus Pak Mail di pekan Dong sana.
 Sudahlah waktu tu cuma ada motor cabuk aje.. terpaksa jugalah
 aku merempuh malam mencari kehendak hati kak long.
 Tiba di gerai mak Uda Siti aku memperlahankan kelajuan.
 Kelihatan gerai itu telahpun lengang tanpa pengunjung.
 Dan, aku terasa benar-benar bahagia apabila melihat cuma Fatihah yang ada di situ
sedang mengemas apa-apa yang patut.. Peluang baik!

"Hai.." sapaku mesra. Fatihah cuma menjeling sekejap, kemudian kembali meneruskan kerjanya.
 Eleh, sombong! "tolong bungkuskan kuih puteri mandi ni..
lepat pisang, puding roti.. and popia.. semua seringgit," Fatihah bangun dan menyediakan
 apa yang kupinta. Ketika itu sempat juga aku menjeling ke arahnya,
 menyapu bersih wajah jelitanya yang sudah dua tiga malam hadir dalam mimpiku.
Tapi, seguris senyuman pun tidak terbit di bibir Fatihah, marah benar ke?

"Eh, mana lepat pisang?" soalku apabila huluran plastik itu kusambut.

"Dah habis!" jawabnya tegas. Langsung tidak menunjukkan respon yang dia suka kat aku.

"Habis itu ada lagi.." aku menunding ke arah empat bungkus lepat pisang dalam bekas plastik biru.

"Itu orang punya," jawabnya lagi.

"Habis tu takkan kambing punya kut.." Fatihah mencebik bila aku berkata begitu. He.. he.. he..

"Saya nak beli juga, tak kira.. saya tau awak tinggalkan itu untuk saya kan?"
Ceh, aku memperasankan diri. Fatihah mendengus geram.
"Pergi beli kat tempat lainlah!" Dia segera mencapai bekas plastik berisi lepat pisang itu.
Amboi?sombong!

"Okeylah.. tak nak jual tak apa.. hai.. apa nasib badan... orang nak beli dihalau pulak!"
 aku pura-pura kecil hati tetapi Fatihah langsung tak angkat muka. Eleh, Sombong!
 Tak hingin aku nak makan lepat kau! Macam best! Tanpa menanti aku segera menghidupkan enjin motor.
 Namun tiba-tiba aku lihat sebuah Virago menghampiri gerai Fatihah.
 Eh, macam kenal je mamat tu! Dan kala itu sempat aku melihat Fatihah
 menghulurkan lepat pisang tadi kepada pemuda itu sambil tersenyum manis.

HABIL dan Hadzil leka menyusun jigsaw puzzle yang dibelikan oleh ayah mereka. Aku segera menutup
 suis komputer dan mendapatkan anak-anak buahku itu dan menyertai mereka.
 Sudah hampir sebulan kak long tidak pulang ke kampung,
 rindu juga pada anak buahku yang comel itu.

"Acu, acu kata nak ajar lukis love kat komputer tu.." Habil yang manja menuntut janji.

"Ala.. acu lupalah! nanti Habil nak buat love nak kasi kat siapa?" soalku
sambil mengatur bebarapa kepingan kertas itu ke petaknya.

"Kat mamalah!" jawabnya.

"Ada pulak kasi kat mama.. kasilah kat awek.." jawabku sambil tertawa.

"Ha.. iyelah tu.. kecik-kecik dah ajar awek-awek.." sampuk emak yang sedang menonton tv.

"Hai mak ni, takkan tak tahu orang tu sekarang ni tengah miang mencari girlfriend!"
 eh, aku menjeling kak ngah yang suka mengapi- api.

"Anak ayah.. mesti kena ada mak we sekarang ni.. kalau tak buat apa jadi lelaki!" Yes!
Aku tersengih kemenangan bila ayah berkata begitu.

"Lagipun, kan anak ayah ni hero! suka tolong orang! cucu pak imam pulak tu yang ditolongnya.."
Alamak.. aku tersengih sendiri. Macammana ayah boleh tahu ni?
"Tolong orang boleh.. jangan nak lebih-lebih pulak! jaga nama baik mak dan ayah keon.. ingat tu!"

"Betul kata mak tu Keon.. kau tu lelaki.. teruna harapan dalam rumah ni!
 buruk baik mak dan ayah jugak yang kena nanti.." Ala.. aku ikhlas apa!
 aku pun tahu nak jaga hati mak dan ayah!

"Tapi kan.. yang peliknya kenapa kau tak cerita pun pada mak!" Alamak!
 lapan pasang mata itu terfokus tepat ke mukaku. Aku telan air liur bertubi-tubi.

"Entah! Selalunya kalau bab jadi hero kaulah manusia paling bongkak di alam maya ni, apa?
Jejaka Idaman Malaya?" hiee.. kalau ikutkan hati mahu saja aku cilikan mulut kak ngah yang lancang tu.
 Aku keras tak menjawab.

"Ayah tak marah kalau Keon nak bermak we.. tapi, kena tahu batas-batas pergaulan..
 jangan buat benda tak senonoh.." ayah memandang wajah emak yang putih bersih itu.

"Mana ada Keon buat tak senonoh ayah, usik-usik tu adalah!" aku membela diri.
Memang selama ini aku tak pernah sentuh perempuan.
 Setakat menyakat tu biasalah, kan ke aku ni nakal sikit?

"Ayah dengar kau selalu kacau budak-budak tu.." Alamak.. dadaku berdegup kencang.
 Ayah syak ke aku ada hati dengan Fatihah?

"Ma.. mana ada ayah!" "Eleh.. jangan nak tipu.. macam kami tak tahu.."
 kak ngah dah tersenyum-senyum kambing. Kak long yang sedang mengunyah kacang turut tersengih.

"Entah, kami tahu kau ada hati kat?" dada ku macam nak meletup.
 Muka aku yang putih kemerah-merahan bertukar macam muka mayat.
 Ayah dan emak cuma berpandangan.

"Apa?" suaraku pecah di kerongkong.

"Kami tahu kau ada hati kat?"

"Kat sapa kalau tahu sangat?" soalku tak sabar. Mampus! Aku rasa tak dapat bernafas kali ini.

"Ala.. dekat Misliza anak Pak Amad Apam balik tu!"

"Wargh!! Kah!! Kah!!" terhambur tawaku bila kak ngah berkata dengan penuh confident.
 Ada ke aku ada hati dengan budak tak cukup budi bahasa tu.. buang karan!

"Silap besar beb! Not my taste!" Aku segera masuk ke bilik. Sebelum mereka membuat
 pelbagai spekulasi bodoh baik aku cabut. Tiba di kamar aku merebahkan badan di atas katil.
 Kad raya yang kubeli di pekan tadi ku belek lama.
 Hai, tak pernah-pernah beli kad raya tahun ini aku pecah rekod beli kad raya.
 Kad raya yang peminat-peminat aku bagi pun aku tak balas. Kali terkhir aku beli kad raya
 masa darjah dua dulu. Itu pun cuma dua keping.
 Satu untuk girlfriend aku. Jasmin Delilah Fazri namanya.
 Anak campuran cina-melayu yang paling aku minat waktu itu.
 Matanya tidak sesepet mata si Janariah, tapi matanya coklat warna hazel.
 Suka bertocang dua dan memakai beg sekolah jenama KIKILALA.

Tapi tak sampai setahun Jasmin berpindah ke Seattle kerana bapanya
 mendapat tawaran belajar ke sana. Tinggallah aku keseorangan di kampung ini.
Hingga kini aku masih mengingatinya. First girlfriend beb! Kad raya yang satu lagi untuk
 cikgu Bahasa Inggeris aku. Cikgu Zulia Jais namanya. Cikgu ni memang baik dengan aku.
Jangan tak tahu kerana sayangkan cikgu ni aku selalu belajar bersungguh-sungguh dan
 aku selalu score 100 dalam peperiksaan. English excellent lagi?
 Tetapi, sewaktu aku berada di darjah lima, cikgu Zulia berpindah sekolah.
 Saat ini, sewaktu aku di tingkatan lima, aku bertemu juga dengan cikgu yang bernama Zulia.
 Tapi dia tidak sebaik cikgu Zulia waktu aku darjah dua dulu.
Cikgu yang sorang ini garang nak mampos!

Berbalik pada kad raya tadi, aku sengih sendiri. Berani ke aku nak poskan untuk Fatihah ni?
 Tadi puas aku pujuk si Wati anak kak Shiela tolong belikan setem.
 Budak tu memang liat sikit, tapi dah aku upah dengan ais krim baru nak tolong.
 Nak ais krim pulak yang mahal-mahal saja. Lain kali tak ingin aku nak mintak tolong lagi.
Aku capai pen dan mula ke meja tulis. Apa aku nak tulis ni ye..
 manalah tau kalau-kalau si Fatihah tu tak sudi kat aku.. iyelah..
 aku ni walaupun handsome! tapi bukan anak orang kaya...
perempuan sekarang ni manalah tahu? Kalau dipadan-padankan..
 okey jugak aku dengan si Fatihah tu. Setahu aku dia aktif dalam kesenian.
 Johan tilawah al Quran masa di sekolah! wakil pantun..
Eleh.. aku pun tau jugak berpantun setakat pantun dua tiga kucing berlari tu..
 kalau dia johan tilawah.. ni dia johan azan peringkat daerah?.wahhh?
tak cukup dengan tu aku pernah jugak wakil sekolah dalam bola sepak.. takraw..
so apa lagi yang kurang? Cakap! Cakap! Kalau dia nak bandingkan rupa.. tengok muka mak
dan ayah dah boleh bayangkan wajah aku ni macammana. Ramai orang kata rupa aku ni cute,
 mata aku yang coklat hazel ala-ala mata Jasmine membuatkan ramai yang tertawan.
 Arwah nenek aku dulu selalu kata muka aku ni orang mudah sayang,
 hati yang panas boleh jadi sejuk bila tatap muka aku?muka baik kut.. Whateverlah!
 Yang penting aku akan luahkan isi hati aku yang suci murni ni.
Lelaki sejati mesti berani terima risiko. Dulu ayah selalu kata anak lelaki kena berani.
 So inilah anak ayah! Aku senyum dan mula mencoret. "Salam cinta abadi buat Fatihah yang Iddin sayangi?"

*******


"Keon!!! Sini la!" Aku tidak jadi berpatah balik ke library, tertingal nota Kimia
yang baru ku photostat tadi. Erina tersenyum panjang dan berlari mendapatkan aku.
 Erina senyum semakin lebar bila senyumannya kubalas.
"Dari mana ni?" soalku.
"Dari computer lab.. Mrs. Azue minta Erina tolong buatkan analisis untuk subject LK,"
 dia seolah mengadu. Aku cuma tersenyum. Aku peduli apa?
"Sebenarnya Erina nak mintak tolong Keon ni," Erina mula mengeluarkan kertas dari failnya. Alamak?
"Ini latihan Add Maths yang cikgu Asfaliza bagi?tapi biasalah,
 bila Erina tak dapat buat Keon la tempat Erina minta tolong," Aku dah agak dah!
Err.."
"Pleasee...." Erina merengek manja. Alamak.. leceh! Aku cuma tersengih
sambil menggaru kepala yang tidak gatal. Apa aku nak buat ni?
"Err.. Keon sebenarnya nak pegi library ni?ada kerja sikit.." Jawapan yang kuberi
membuatkan muka Erina mencuka. Takkan marah kut!
"Sorry la ye.." aku terus melangkah ke library. Bukan apa,
 aku sudah berazam untuk tidak menjalinkan hubungan
dengan orang lain lagi. Dalam erti kata lain aku tak mahu terikat dengan apa-apa gossip selepas ini.
 Aku amat pasti kad raya untuk Fatihah yang kusuruh si Wati poskan
sudah dalam perjalanan ke destinasinya. Tiba di depan library
 aku segera menuntut notaku yang tertinggal tadi. Tetapi tiba-tiba... Fatihah tertawa kecil
 sambil menghulurkan beg kepada Hafiz. Serta merta terasa darahku tersirap ke muka.
 Amboi?mesranya? mengalahkan hero dan heroin filem hindustan!
 Siap tolong ambilkan beg si Hafiz tu lagi?.. Cis! Berani si hafiz tu potong line aku!
 Aku cuba menahan gelora saat mereka melawatiku. Jangan tunjuk sangat kebakaran
yang melanda jiwa.. lelaki sejati kena cool man..
"Hi Keon!" Fatihah menyapaku disulami senyuman Hafiz di sisinya. Aku tidak menjawab.
Bangga la tu! Tak pernah pernah sudi menegur aku hari ni pulak sengaja nak
 menduga hati aku la tu! Tak tunggu lama aku segera meninggalkan library.
Kedua merpati gatal itu kulihat membelok ke Lab Com. Hemm..
 masuk lab pulak?aku segera mengekori mereka.
 Kelihatan Erina sedang tekun merenung skrin komputer.
 Si uda dan dara miang tu pulak duduk selang sebuah komputer dari Erina.
Sengaja nak menunjuk la tu! Nanti kau Fatihah! Aku melangkah mara menuju ke arah Erina.
"Hi Erina!" Erina tersintak. Aku tersenyum sambil melabuhkan punggung, rapat di sisinya.
"Keon.. kata tadi..."
"Kata tadi tak tau macammana nak buat dalam Excel.. mari Keon ajarkan..
okey sayang!" Erina hairan namun masih mampu tersenyum bangga. Sementara itu
aku dapat menangkap jelingan tajam Fatihah?

*****************************************

Alunan lagu If You Only Knew nyanyian Gill menusuk ke dalam lubang telinga.
 Ah!.. benci betul mengenangkan peristiwa tadi. Tak kusangka Fatihah begitu mudah
 jatuh ke tangan Hafiz. Apa kurangnya aku ni? Kalau aku tahu mati hidup balik aku tak kasi surat tu.
 Inilah yang dikatakan perasan! Sayangnya, sebaik saja balik dari sekolah tadi
aku terus mendapatkan Wati. Tapi katanya kad itu sudah diposkan dua hari lepas.
Mati aku! Tentu si Fatihah sudah tahu perasaanku padanya lalu sengaja
 menunjukkan kemesraan dengan Hafiz di sekolah tadi. Iyalah..
 aku mana setanding dengan boyfriend dia.. aku cuma anak kampung.
 Si Hafiz tu pula anak kerabat.. mewah segala-galanya.. mana nak lawan dek non ooii!
"Ha Keon.. kenapa tak dimakan lepat pisang tu? selalunya kalau tak ada... masam!"
 sapa emak bila melihat lepat pisang di dalam piring masih belum luak.
 Aku cuma memandang lepat itu tak bernafsu.
"Penat je kak Ngah pegi beli kat Mak Uda Siti tadi.." hemm..
 lagi la tak berselera aku bila tahu dari mana datangnya lepat pisang itu.
"Kau ni sakit apa tak boleh bercakap ni?" soal emak bosan bila aku cuma membisu seribu bahasa.
"Ha ah kan, mak! Tadi berbuka pun nasi tak habis.. ni, lepat pisang ni yang paling confuse..
 tak lalu makan mak!" Kak Ngah berceloteh macam murai tercabut ekor.
 Aku menjelingnya.. bising je! Tau la orang nak makan ke tidak!
"Keon.. kenapa ni? Demam ke?" soal emak bimbang.
Aku cuma menggeleng kepala. Kunci motor atas meja kucapai. Satu hari ini aku mogok tak keluar rumah.
Puas si Arie telefon ajak lepak di gerai burger Rapie tapi macam-macam alasan aku bagi.
 Kalaulah dia orang tahu aku frust dengan Fatihah mesti dia orang gelakkan aku.
 Lebih maut kalau dia orang tahu selama ini aku meminati Fatihah dalam diam!
 Angin malam bertiup lembut menyegarkan tubuh. Aku menunggang seperlahan yang mungkin.
 Malam ini pertama kali aku ponteng terawih.
Aku tahu kalau aku pergi mesti Fatihah ada sama. Tentu rahsia aku akan terbongkar
 kerana aku amat pasti dia telah menerima kad raya aku. Menyesal pulak rasanya
taruk nama penuh. Nama penuh? Aku tersenyum sendiri. Tentu Fatihah terkejut
 dengan kehadiran kad raya itu. Yang penting mesti dia tercari-cari siapa jejaka idaman Malaya
bernama `Fahmi Zikrul Iddin bin Hanafi' yang meminatinya dalam diam.. memang tak ramai yang tahu
 nama penuh aku ni kerana aku lebih dikenali sebagai Keon. Aku pun tak sangka gelaran
 semasa kecil itu kekal hingga ke hari ini. Dulu ayah kata aku suka sangat mendengar bunyi
burung kuang.
Jangan tak tahu semasa aku berusia 1 tahun ayah pernah bawa aku masuk hutan!
Entah kenapa aku tertarik sangat bunyi burung itu. Setiap kali burung itu berbunyi
 aku akan mengajuknya dalam versi terbalik. Bila burung itu berbunyi ‘kuang!!’ aku akan ajuk ‘keong’,
maka akan kedengaranlah bunyi ‘Kuang! Keong! Kuang! Keong!’... Dan sejak hari itu aku digelar Keon.
"Keon!!" aku hampir-hampir tidak dapat mengawal motor bila disergah begitu. Tak perasan
 rupanya aku dah terlajak ke depan.
"Kau ni berangan ke?" Arie menggeleng kepala. Aku cuma tersenyum dan parking motor
 di sisi motor Arie. Rapie, mahat, Asyid, Herman, Aiezam dan Azman Jan cuma tersengih memandang.
 Sup ekor milik Arie kusambar pantas.
"Kau ni suka sangat semangkuk, sesudu dengan aku.. apa kau nak sehidup semati dengan aku ke?"
soal Arie sambil meminta Asyid menyediakan semangkuk sup lagi. Aku cuma tertawa kecil.
"Eh, macam Fatihah and the gang!"
What? Kalau aku superman sekarang juga aku cabut lari, tak sanggup rasanya berdepan dengan si Fatihah!
Tapi, kerana aku lelaki sejati dan kerana aku tahu mukaku tetap cute walaupun akan dimalukan,
 aku buat selamba. Fatihah semakin menghampiri dan berhenti di sisi meja tempat aku
 dan kawan-kawanku duduk.
"Hai Miss.. nak makan sup ke?" Rapie menegur ramah walaupun bukan dia tuan punya gerai.
 Aku semakin tunduk menghirup sup ekor Asyid.
"Kau yang gatal-gatal bagi kad raya kat aku ye?" soal si laser garang. Rapie tersengih malu.
"Takkan marah kut.. orang kasi kad nak mintak maaf.. raya dah dekat ni.." balas Rapie selamba.
"Ni si rabun ni! pun sama gatal dengan tali rapia ni.. sapa suruh kau kasi kad ‘Istimewa
Buat Kekasihku’" hah?? Kalau bapak aku tahu apa aku nak jawab? Aku bukan girlfriend kau, reti!"
 Si amoi pulak mencari sasaran.
"Anny marah? Nanti kena jual?" Arie menyakat. Kami tergelak kecil.
"Korang ni memang mengada-ngada! Eh Asyid, kalau setakat muka hensem..
tapi berkawan dengan jin afrid-jin afrid ni.. sorry!" Pojiemah merenung Asyid yang cuma
tersengih tak terkata. Masing- masing cuma berpandangan sambil tertawa kecil bila di'ambush'
 oleh ratu-ratu celupar ini.
"Kau ni kasi kad raya kat sapa pulak, jin?!" jerkahan daripada si laser membuatkan
aku hampir-hampir tertelan ketulan daging yang masih panas. Kurang asam betul si laser ni..
"Eh, apa kellass kasi kat kau dan kengkawan kau ni? Lainlah kalau Erina.. baru ngam!"
 jawapanku itu membuatkan Fatihah merenungku sebelum tunduk membisu. Eh.. apasal lak?
"Bukan boleh percaya kau tu.. dah la! Benci aku duduk kat sini! Jom kita balik!"
 si laser mula melangkah pergi. Seorang demi seorang temannya mengekori,
 tetapi Fatihah masih terpaku tidak bergerak.
"Fatihah!! Cepatlah!" Miss melaung, dan sebelum berlalu Fatihah sempat menoleh kearahku.
Cukup membuatkan kawan-kawanku tertanya- tanya. Alahai.. muka kesianlah tu!
"Kenapa si Fatihah tu Keon? Dia pandang kau semacam je.." soal Arie pelik.
"Manalah aku tau.. cuba kau tanya dia.." jawabku selamba.
Aku kembali menghirup sup yang lazat itu. Namun sinar mata Fatihah masih melekat di hatiku..
 Adakah itu tandanya?

                                                               ********************


Hari ke 25 ramadhan cukup melesukan. Aku cuma menghabiskan masa dengan melepak di kelas 5 Rajin.
 Untuk ke kelas Kassim Bantut pun aku tak ingin. Meluat tengok si boipren Fatihah
 yang dah pandai berlagak sekarang. Sejak datang ke sini seorang demi seorang dibelinya
 dengan wang ringgit untuk menguatkan pengaruh.. termasuklah Fatihah! Tak sangka aku
si Fatihah materialistik rupanya.. Ah, tak guna aku berebut perempuan.. lebih baik aku concentrate
 pada exam tak lama lagi. Sekurang-kurangnya, walaupun aku tak sekaya Hafiz,
 tapi aku lebih bijak, genius, teror, macho, hansem, cute, dan sewaktu dengannya daripada Hafiz.
 Lebih-lebih lagi tak lama lagi MSSM.. aku mesti berusaha agar terus kekal dalam
 team Pahang untuk merebut kejuaraan. Tak dapat Fatihah pun bukan mati.
 Tapi luka tetap ada apa?..
Hari terakhir persekolahan ini memang seronok. Cikgu pun tak ada yang masuk.
Kesempatan ini kuhabiskan dengan merayau-rayau di sekitar sekolah.
 Puas melepak di kelas 5 Rajin aku berhijrah pula ke kelas 5 Cergas, kelas Rapie, Asyid dan Herman
 yang sentiasa macam pasar borong.
"Hoi Keon!!" Perbualan kami terhenti. Segera aku berpaling untuk melihat
siapa yang memanggilku dengan cara yang paling kurang ajar itu.
Hafiz sedang berdiri di muka pintu kelas 5 Cergas dengan sombongnya.
"Keluar kau, aku ada hal sikit," Aku cuma mengangkat bahu.
"Fine, apa dia?"
"Aku panggil kau ke sini!" Wah!.... ini sudah lebih..
"Aku nak jumpa kau ke? kau nak jumpa aku?" soalku balik.
Belum sampai sebulan di sini dah pandai nak tunjuk belang.
Dia ingat aku ni apa? Ni dia Naib Presiden Silat Gayung SMD! "
Kalau takut tu cakap ajelah!" sindirnya sambil tersengih. Aku rasa darahku
sudah menyirap kemuka.. tapi sabar.. sabar?
"Aku tak ganggu kau okey! Sebelum aku patahkan gigi kau, baik kau blah," ujarku tenang.
"Eh, kau siapa nak halau aku ni! Aku kalau setakat kau dengan kawan-kawan kau tu.. macam ni tahu?"
 Hafiz memetik jari, kemudian menunding ke arah kasutnya.
"Eh, kalau kau rasa kau bagus, tunjuklah kehebatan kau tu!" cabarku geram.
Pelajar-pelajar lain mula memberi tumpuan kepada kami.
"Hafiz! Kenapa ni?" tiba-tiba Fatihah muncul di situ, tambah membuatkan hatiku membara.
"Tak ada apa-apa Fatihah, cuma kita bila orang menghulur, baik kita menerima daripada jadi bacul!"
 Hafiz menjawab, seolah olah aku yang memulakan segalanya.
"Eh, kau jangan nak cabar aku tahu! aku puasa ni.." Arie menepuk bahuku agar bersabar.
"Keon, awak ni kenapa? Awak kalau setakat jahat kat kampung sudahlah..
 jangan nak tunjuk belang awak kat sini pulak?awak tak malu ke?
 Takkan dengan Hafiz pun awak nak bergaduh!" kata-kata yang terlontar dari mulut
 Fatihah kurasakan bilahan pedang menghiris jantung. Tambah sakit hati bila Hafiz tersenyum kemenangan.
"Eh Fatihah, kau jangan masuk campur okey!.. aku tak pernah cari gaduh dengan kekasih hati kau ni!..
 kau jagalah kekasih kau ni baik-baik.. kira nasib baik
 aku tak bedal dia hari ni.. sebab aku tak suka mencari kesalahan orang lain.."
aku menahan sabar dan berpaling untuk pergi. Sakitnya hati aku tuhan saja yang tahu.
"Jantan apa kau nie berani dengan perempuan aje!.." Langkahku mati bila Hafiz berkata begitu.
"Kau ni nak sangat ke?" Tanpa menunggu aku menerpa ke arah Hafiz. Pergelutan terjadi dan aku
 menumbuk Hafiz bertubi-tubi. Keadaan semakin parah dan kami dikerumuni. Peduli apa,
 pantang betul bila orang usik aku, nak pulak bila Fatihah gatal-gatal masuk campur.
"Keon! Hafiz! Sudahlah tu!" suara Fatihah tenggelam timbul ditelingaku. Ah.. ini semua pasal kau!
"Iddin!! Iddin stop it!!" suara lantang itu membuatkan aku terhenti.
 Leher baju Hafiz kulepaskan. Darah yang meleleh di bibir kukesat kasar.
"Apa nak jadi dengan awak ni? Nak jadi samseng?" cikgu Zulia berteriak garang.
 Aku cuma tunduk membisu. Biarlah rang tua ni nak membebel, aku peduli apa janji hati aku puas.
"Dua-dua ikut saya!" Arahan tegas cikgu Zulia membuatkan Fatihah tersintak.
Tanpa membuang masa aku mengatur langkah.
 Aku tak peduli lagi, yang aku tahu selepas ini pasti hukuman daripada pengetua menanti.

**************************************

Hatiku pedih, sakit dan perit seperit birat rotan di punggungku ini. Hadiah hari raya
 daripada badan disiplin dan pengetua. Ah.. semuanya kerana Fatihah!!!
Tidak pernah aku jadi begini, lebih-lebih lagi menerima hukuman disaksikan oleh seluruh
 warga SMD hanya kerana perempuan! Ah nasib.. nasib.. Di luar kelihatan
 ayah sedang sibuk menyiapkan pelita panjutnya. Memang menjadi kemestian
setiap kali lebaran menjelma ayah tak pernah lupa membuatkan
 pelita panjut keliling rumah dan sering menjadi mangsa leteran emak.
Macam budak-budak kata emak.
Aku tersenyum lucu mengingatkan gelagat mak dan ayah tapi adoiii...
bibir yang pecah masih terasa sakit. Aku ingat lagi betapa bisingnya
mulut emak bila aku pulang dengan lebam-lebam di muka.
Ah, usah dikenang benda dah jadi! Yang pastinya, aku akan menyambut lebaran
 dengan muka yang dah remuk ni! Kalau difikirkan
menyesal rasanya bertumbuk dengan bedebah tu.. dah tak hensem aku ni..
"Keon!!!" suara emak melaung nyaring mematikan hayalan. Alahai..
malasnya nak bangun.. aku menjeling ke arah jam dinding... dah pukul 7.00 petang..
 beberapa minit je lagi nak berbuka puasa.
"Keon mari sini kejap!" laung emak lagi. Aku bergegas bangun dan keluar menuju ke dapur.
"Ada apa mak?" soalku boring.
"Pergi hantarkan bubur kacang ni ke rumah Mak Uda Siti kau.." Errkkk!!
Aku rasa ada sesuatu lekat di kerongkong. Tak mungkin?
"Ala.. malas la mak.. Keon penat ni.. lagipun tak lama lagi nak berbuka?
apa kata suruh kak ngah?" Kak Ngah menjelir lidah. Hemm.. dasar pemalas betul!
"Pergilah.. tak lama lagi nak berbuka ni.. kesian Mak Uda Siti kempunan bubur kacang mak ni.."
 pujuk mak. Aku mengeluh lemah.. bukan apa,
aku dah tak mahu menatap wajah Fatihah lagi..
mencium baunya pun aku tak mahu.. nanti makin pedih hati aku ni..
"Pergi cepat!" gesa emak sambil menghulurkan tupperware biru kepadaku.
Aku tak ada pilihan lain dan mengangkat punggung.

*****************************************


Rumah Pak imam yang bercat kuning itu kelihatan cukup meriah.
Kereta berderet-deret di halaman rumah. Maklumlah, Pak Imam ni ramai anak.
 Kata emak Mak Uda Siti ni isteri kedua selepas isteri pertama Pak Imam meninggal
 ketika bersalin anak keempat. Sewaktu berkahwin dengan Mak Uda Siti
 anak-anak isteri pertama semua sudah bersekolah menengah,
 sebab itulah aku tidak tahu yang pak imam ada cucu bernama Fatihah!
"Keon! La... kenapa terpacak kat situ? Mari masuk!"
 Pelawa Mak Uda Siti di muka pintu dapur.
 Nampaknya dia tidak berniaga hari ini.. almaklum ler.. esok nak raya..
"Tak apalah Mak Uda.. ini bubur kacang mak kasi," Tupperware biru itu kuhulurkan kepadanya.
"Terima kasih banyak la.. eh, alang-alang nak berbuka mari berbuka kat sini Keon,"
pelawa mak Uda Siti ikhlas.
"Terima kasih banyaklah mak uda.."
 aku menolak sopan. Tak mahu aku berdepan dengan Fatihah!
Enjin motor segera kuhidupkan.
"Keon!" suara pak imam jelas kedengaran. Aku tak jadi menekan gear.
 Pak imam menghampiriku sambil tersenyum.
"Dah tak sudi ke nak berbuka dengan tok guru?" soalnya sambil menepuk bahuku.
"Bukan macam tu pak imam.. err.. err.." aku tergagap-gagap mencari alasan.
"Dah, nak masuk waktu dah ni.. mari kita masuk," Mak Uda Siti menggesa.
 Aku benar-benar terjerat. Saat itu azan magrib telahpun bergema
 dan tanpa sedar lenganku sudah diheret masuk!..
Aku rasa kedatanganku ke rumah pak imam satu kesilapan besar yang pernah aku buat.
Dugaan yang maha hebat! Sewaktu berbuka tadi aku dipinta membaca doa berbuka.
 Memang selama ini aku tukang baca doa kat rumah, tapi tak pernah di rumah orang lain.
 Selepas itu bila aku nak balik dihalang, disuruh berjemaah sama. Kira okey la tu.
 Tapi, macam nak terkentut bila pak imam menyuruh aku jadi imam.
Tuhan aje yang tahu betapa gabranya aku saat itu.
 Tambahan pula aku mengimami seluruh ahli keluarga itu!
Anak-anak pak imam dengan isteri pertama tu bukan aku kenal sangat!
Tapi syukurlah! Segala ajaran pak imam semasa kecil dulu kupraktikkan sebaik mungkin.
Mungkin inilah buah tanganku untuk guru agamaku yang baik itu,
yang banyak memberi didikan akhirat yang tak ku lupa hingga kini.
 Tapi aku rasa tak selesa bila bapa Fatihah asyik bertanyakan latar belakang aku.
 Apa, macamlah aku ni boyfriend anak dia! Aku ni siapa, tak setanding dengan Fatihah.
 Dan hari ini aku dapat merasakan jurang antara aku dan Fatihah makin jelas.
Bapanya ADUN di Perak beb! Lagi aku rasa macam langit dengan bumi,
 macam benua artatika dan antartika jauhnya. Macam mercuri dengan zink bezanya!
 Tapi... Fatihah bijak kerana memilih Hafiz.. semoga kau bahagia Fatihah!
"Wah! berbuka dengan bakal mertua nampak!..."
 Aku cuma tersengih bila emak mengusik begitu. Tebiat apa..
aku segera masuk ke dalam dan bersiap-siap dengan baju melayu hijauku.
 Hari ini hari terakhir puasa dan aku tak mahu kerana Fatihah
 aku akan terlepas bertakbir malam ini. Biarlah.. aku sedar siapa diri aku..
siapalah aku?.cewah? nyanyi lag Amy Mastura pulak! Aku senyum walaupun bibir masih sakit?


*******

Bunyi mercun dan meriam buluh buatan sendiri kedengaran di sana sini.
 Dia orang ni nak kena agaknya! Tangkap dek polis baru tahu.. Tapi aku pun join jugak, he he he...
Tadi Arie beriya-iya ajak main lepas sembahyang di masjid.
 Kalau kena sergah dek polis ni.. Ah.. aku nak main puas-puas!
 kita lepas tension malam ini!!
Sebaik saja selesai bertakbir aku, Arie, Rapie, Asyid, Herman dan Aizam segera meninggalkan masjid,
 sasaran kami ke arah sungai tempat kubu meriam buluh kami. Ha..ha.. ha!
 Arie segera membakar sabut untuk menghalau nyamuk
sementara aku pula menyalin minyak tanah yang kubeli tadi ke dalam botol.
Beberapa paket karbait turut kubeli. Tak sabar rasanya nak memulakan adegan pertempuran
dengan geng kampung sebelah.
"Keon!" rasa macam suara laser. Aku menoleh. Memang betul! Apa pulak budak ni buat kat sini?
"Apasal kau datang sini ni?" soalku.
"Eh, sukalah!" laser mejawab. Eleh.. sombong.. aku mercunkan kau nanti baru tahu.
"Habis tu nak cari pasal datang ke sini? Nak kena tangkap basah?"
"Hei beruang! Tolong sikit!" Teriak Miss geram membuatkan aku tertawa. Arie, Aizam,
 Rapie dan Herman sibuk membetulkan kedudukan meriam buluh kami di tepi tebing,
 yang bakal menggempaqkan kampung malam ini.
"Eh, kau ni, pegi la balik.. sibuk je datang sini.. kau tau tak setan dah lepas malam ni?
kau tu perempuan.. aku ni lelaki?" aku menyakat Miss.
"Beranilah kau.. aku cakap kat ayah aku.." jawabnya. Aku menggeleng kepala.
"Tolong pegang torch light ni," pintaku. Miss tanpa banyak soal menyambut huluranku.
 Hemm.. baik pulak budak sekor ni.. kalau tak jangan haraplah..
"Kalau aku cakap sikit boleh?" soalnya.
"Hemm.. kau tu.. bukan reti cakap sikit.. ngape? kau nak cakap kau jatuh cinta kat aku ke?" usikku lagi.
"Hei bodoh! Tak kuasa aku.."
"Apa? Aku pantang betul orang panggil aku bodoh.."
"Ah, kau tu yang bodoh! Tak ada kerja aku nak jatuh cinta dengan kau!" balasnya.
Eh budak ni! Dalam samar cahaya lampu aku sempat menjeling ke wajah Miss yang bulat sihat itu.
 Parut di atas kening kirinya kelihatan agak jelas.
 Aku masih ingat lagi bagaimana parut itu boleh terukir indah
di atas kening Miss. Waktu tu kami sama-sama belajar mengaji
di surau dengan pak Imam. Kebiasaannya budak perempuan mengaji dulu
 baru budak lelaki. Sebaik saja habis mengaji apa lagi..
 berduyun-duyun budak-budak perempuan menuju ke arah pokok jambu air
yang sentiasa berbuah lebat. Aku memang tak pernah senang hati bila tengok Miss,
entahlah.. kami memang tak pernah baik sejak dari kecil lagi.
Bila melihat Miss sudah berada tinggi di atas pokok
waktu itulah aku melontar bangkai ular hijau yang kubunuh ke atas pokok.
Apa lagi, menjerit-jeritlah si Miss dan yang paling sadis dia jatuh tergolek di atas tanah
 kerana kainnya tersangkut pada ranting pokok. Aku dan kawan-kawan tertawa
gelihati melihat Miss meraung kuat dengan dua batang gigi yang terbang serta luka di dahi.
 Tapi, saat manis itu cuma seketika bila petang itu pula aku bermain kejar-kejar dengan emak
 keliling rumah bila si Pojiemah mengadu pada mak tentan peristiwa itu.
Tapi itu bukan salah aku si Miss jatuh. Sapa suruh dia terkejut?
"Eh, yang kau tersengih-sengih ni apasal ha?" soal Miss bila perasan aku sedang merenungnya.
"Kau ni Miss.. kau tau tak.. malam-malam macam ni tak elok tau kau bersama-sama
 lelaki macho macam aku ni.. karang kalau jadi apa-apa kang jangan salahkan aku!
 setan dah sebulan kena rantai tau!" aku mengusiknya lagi.
"Kau.. aku ketuk kepala kau dengan lampu ni kang! buatlah lagi! ugutnya.
"Itulah, orang suruh balik.. tak nak balik... sebelum aku ngap kau yang sihat dan kuat tu!" usikku lagi.
"Apa kau ni? Bodoh!" Kelepukkk! Adoiii!!! Aku meraba kepalaku yang terasa sakit.
"Padan muka! Nak lagi?" soalnya selamba. Kurang asam betul laser ni..
 Sungutku sambil menggosok tempat yang kena ketuk tadi.
"Sebenarnya.. Fatihah nak jumpa kau," bisik Miss perlahan, bimbang didengari oleh sahabat-sahabatku.
"Buat apa dia nak jumpa aku? Aku tak ada kena mengena dengan dia!" jawabku geram.
Tak kuasa aku nak tatap wajah Fatihah lagi. Apa hal lagi dia nak jumpa aku?
Adillah bagi dia kerana cuma aku yang kena rotan hari tu..
si Hafiz tu tak kena langsung sebab Fatihah beri keterangan kononnya aku yang serang Hafiz dulu.
"Cuba la kau dengar apa dia nak cakap dulu Keon.." pujuk Miss.
"Aku ni mana layak nak cakap dengan dia.. dah la..
 aku tak nak dengar apa-apa lagi pasal dia ke.. pasal mak dia ke.."
"Tak ada ke peluang untuk Fatihah bercakap dengan Keon?"
satu suara halus menyapa. Sekujur tubuh lampai berdiri di depanku.
 Aku terdiam sambil memandang Miss. Miss cuma tersenyum dan menepuk bahuku sebelum beredar.
"Boleh Fatihah duduk di sini?" soalnya lembut, ala-ala PMT la tu konon!!
Bodoh ke apa.. tak nampak ke pasir tu basah?
"Duduklah kalau tak malu!" jawabku selamba
 sambil mengemaskan plastik-plastik yang bertaburan tadi.
"Keon, Fatihah tahu Keon marah.. tapi dengarlah dulu penjelasan Fatihah ni.."
 Fatihah menatap wajahku lama.
"Fatihah tahu Fatihah tersilap.. Fatihah tak sangka Hafiz sanggup buat macam tu!
Fatihah rasa bersalah sangat pada Keon. Fatihah tak sangka yang Keon selama ini
mempunyai perasaan terhadap Fatihah.."
"Sudahlah!" Aku memintas. Fatihah merenungku terkejut.
"Saya tak mengharapkan apa-apa lagi dari awak Fatihah. Apa yang terjadi tu lupakanlah!
 entahlah.. saya tak tahu pulak yang saya ni terlalu jahat bagi awak..
mungkin ada hikmah di sebalik kejadian ini.."
"Tapi Keon, antara Fatihah dan Hafiz-"
"Sudahlah Fatihah! sejahat-jahat saya.. saya tak akan merampas hak orang.
Hafiz terlebih dahulu hadir sebelum saya?"
"Tapi Hafiz tak macam Keon! Memang mulanya Fatihah benci Keon..
tapi bila Keon datang ke rumah.. berbuka.. berjemaah bersama..
 Fatihah baru faham kenapa ramai orang suka pada Keon.. Keon lelaki baik sedangkan Hafiz-"
"Fatihah, dulu memang saya tergila-gilakan awak,
 tapi saya memilih masa yang sesuai untuk melafazkannya.
Saya menyukai awak melalui mata saya sendiri, bukan daripada pandangan orang lain.
Tapi sekarang, baru saya tahu, saya bernilai pada awak
 setelah awak melihat saya dengan mata orang lain.. sudahlah Fatihah.. baliklah.. lupakanlah saya.."
"Maksud Keon?" Fatihah merenungku dengan mata yang berkaca.
 Wajah ayunya kelihatan muram di sebalik tudung krimnya.
"Kita bina haluan kita sendiri. Antara kita masih tidak terjalin apa-apa..
 Tak manis awak di sini bersama saya! nanti apa kata orang?
 saya tak perlu maafkan awak kerana awak tak pernah bersalah pada saya!" aku tersenyum pahit.
"Tapi Keon.." Wajah Fatihah sudah basah dengan air mata.

"Berbahagialah dengan Hafiz! andai dia terkurang awak perbetulkan,
 bukan meninggalkan dia dan pergi kepada yang lebih baik dari dia..
sebaliknya awak bimbinglah dia agar dia memenuhi ciri-ciri lelaki idaman awak?
andai saya ini selalu menyakitkan hati awak.. saya minta maaf.."
 Aku segera meninggalkannya. Bukan apa, aku tak tahan tengok dia menangis.
"Keon, kenapa tu?" soal Arie pelik melihat kehadiran Fatihah.
"Tak ada apalah.. dia nak pinjam nota.. ala.. cepatlah start! Apa lagi?" gesaku.
Arie segera mengisi karbait dalam lubang. Tak sabar rasanya mendengar letupan meriam kami
yang berprestij ini. Dalam pada itu sempat aku menjeling melihat Fatihah meninggalkan tempat itu
 dengan sedu di matanya... maafkan aku Fatihah!

*************************************

"Keon!... Telefon!" suara nyaring kak ngah kedengaran. Aku segera meninggalkan pinggan nasi.
 Hai, sapa pulak telefon aku malam-malam ni.
 Aku sempat menjeling jam dinding sebelum mengangkat gagang. Wah.. sudah pukul 2.05 pagi..
"Kalau tak menyusahkan orang tak boleh agaknya.." sungut Kak Ngah.
Tensionlah tu kuih raya tak siap-siap lagi.. Aku tersengih.
"Dah handsome kan nak buat macammana.. peminat ramai.." sengaja aku mengusiknya.
"Eii.. tak kuasa!!" Kak Ngah berlalu pantas setelah gagang telefon bertukar tangan.
"Hello,"
"Hello Keon.. tengah buat apa?" aii... salam tidak apa tidak terus tanya buat apa?
"Tak ada apa.. baru balik ni.. siapa ni?" soalku. Heran jugak awek mana yang telefon aku ni.
Suara slang-slang jawa lak tu.. kekekeke..
"Ala.. takkan tak kenal suara I yang glamor ni.." Alahai?sapa pulak ber ‘I’-’I’ dengan aku ni..
"Siapa ni? Maaflah ye! saya tak kenallah.." sungguh sopan aku berbahasa.
 Manalah tahu cikgu Zulia ke telefon nak minta maaf di pagi raya ni..
 maklumlah dia kan banyak dosa dengan aku! he.. he.. he..
"Takkan tak kenal?" suara yang halus macam suara kucing kedengaran lagi.
"Oh...! Cik langsuir! Apa kabar Cik Langsuir? Malam ni tak gi bertenggek ke?"
"Woiii! Kau ni mulut macam apa!" aku tertawa kecil. Padan muka, orang tanya sapa! tak nak cakap?
"Kau nak apa ni laser? Aku tengah makan nasi ni?"
 soalku dengan tawa yang masih bersisa.
"Tak boleh ke telefon kau malam-malam ni?" soalnya balik.
"Kenapa? Kau rindukan aku ke?"
"Kau ni kan.. kalau tak main-main tak sah ke?" soalnya geram membuatkan aku tertawa.
"Kenapa telefon? Nak mintak maaf.. yelah...!
abang maafkan kesilapan Miss dari hujung lidah sampai ke anak tekak..
 sebab Miss banyak mengata abang kan?"
"Ya Allah...!! tak kuasa aku! Betul-betullah Keon!" aku ketawa gelihati.
"Kau cakap apa dengan Fatihah tadi?" mak aaii.. suara laser ke selembut sutera ni?
 First time dia cakap elok-elok dengan aku.
"Cakap bahasa melayulah.. takkan cakap Jerman kot.."
"Keon.. cuba serius sikit.. kau tau tak Fatihah menangis teruk tadi..
aku nak tahulah apa kau cakap dengan dia.."
"Ala.. itu pun nak nangis... kenapa? Dia nak report kat Hafiz.. reportlah!" jawabku bengang.
"Eh, apa kena mengena pulak dengan Hafiz tu?" soal Miss hairan.
"Kan ke Hafiz tu buah hati kesayangan dia?" soalku balik.
"Buah hati? Bila pulak dia orang bercinta? Kau ni pandai aje.."
"Ah sudahlah.. kalau kau nak cakap pasal dia baik jangan telefon!"
"Hai, kau ni macam jealous je.. ke.. kau ni.."
"Hoi laser.. kau jangan nak buat spekulasi okey?" Miss tertawa kecil.
"Aku dah tahu perkara sebenarnya Keon?"
What!!
Aku rasa mukaku pucat tak berdarah. Habislah! Radio malaya dah dapat cerita!!
Sah habis satu Asia dihebahkannya nanti!
"Sebenarnya Fatihah pun sukakan kau?cuma dia keliru hubungan kau dengan Erina.
 Lebih teruk lagi bila Erina pernah warning dia jangan rampas kau dari dia..
so bila Fatihah dapat kad raya tu, dia ingat kau main-mainkan dia..
sebab tu la dia sengaja melayan Hafiz tu depan kau.. kira nak balas balik la..
Tapi tak sangka pulak kau jealous sampai tibai Hafiz tu gila-gila.. hebat jugak kau ni ye?"
Miss tergelak kecil. Cis!
"Eh, tolong sikit.. aku bedal dia sebab dia kurang ajar dengan aku.." jawabku pantas. "Ala Keon..
aku kenal kau sejak kecil lagi tau!... panau kurap kau pun aku tahu kat mana.."
"Woii.. tolong sikit.. aku tak pernah ada panau kurap tau.." Miss tergelak lagi. Aneh ye!...
boleh pulak kami berdamai kali ini.
"Aku tahu kau sebenarnya ikhlas kat Fatihah.. walaupun kau tu nakal macam setan!...
tapi aku tahu dalam perkara ni kau ikhlas dengan dia!"
Wah.. si Missliza.. kan main lagi kau ye...
"Kalau kau nak tahu sebenarnya Arie, Rapie, dan semua kawan-kawan kau tu tahu
 tentang perasaan kau terhadap Fatihah, tapi mereka saja buat tak tahu. Ala..
 kami faham sangat kau tu.. pantang heboh sebelum dapat kan?" Apa.. aduii.. malunya aku...
cammana boleh kantoi ni.
"Okey la Keon.. aku rasa tanggungjawab aku sebagai kawan dah selesai, lepas ni terpulanglah
 pada kau.. sama ada nak atau tidak memiliki Fatihah.. Err.. esok datang la rumah aku.." pelawanya.
"Okey.. sebelum subuh aku datang.." aku masih sempat bergurau. Miss cuma tergelak.
"Okey la.. aku nak pasang langsir ni.. pegila sambung makan.."
"Err.. Miss.."
"Apa?" soal Miss.
"Thanks! Nanti aku belanja lemang 10 batang kat rumah kau!"
"Pandailah kau.. okey, bye.. selamat hari raya.."
"Okey selamat hari raya.." Talian terputus.
Aku sengih sendiri tanpa terpaksa. Perut yang berkeroncong tadi terasa kenyang
 sekenyang-kenyangnya. Benarkah Fatihah berperasaan yang sama?
 Ahh.. takkanlah.. tapi mustahil Si Laser berbohong.
Bersungguh-sungguh benar tadi dia menerangkan apa yang sebenarnya.
 Kalau face to face sah basah muka aku kena tempias air liur dia yang bersembur-sembur tu. Tapi..
"Keon!! Apa kata tolong Kak Ngah kejap.." Allah.. perempuan lembik nie ada jer..
 Dengan malas dia melangkah menuju ke dapur.
"Tolonglah kak Ngah tabur choclate rice atas kuih nie.." pintanya.
"Apa?" Aku terbeliak. Dia ingat aku nie suka tenyeh-tenyeh kuih raya malam-malam buta nie ke?
"Ala kau nie kalau orang minta tolong banyak songeh! Tolonglah cepat!"
 "Kak Ngah ni untung tau dapat adik cam Keon nie.." Aku menarik kerusi dan mencapai coklat urai dan menabur ke atas kuih- kuih yang sedia dicetak.
"Apasal pulak untung..?"
"Iyelah.. cuba kak ngah tengok.. Keon nie baik, handsome pulak tu..
ramai peminat.. kak Ngah kan selalu jadi posmen peminat-peminat Keon.." Kak Ngah menjeling tajam.
"Ha ah.. betul.. memang untung aku dapat adik macam kau.. " perli Kak Ngah. Aku Cuma tertawa.
"Kak Ngah nie cuba la rasional sikit.. itu la orang suruh sekolah malas!...
dah dapat SPM pangkat 2 je.. tak lama lagi sah kena kawin tu.."
"Mulut tu jaga sikit!" Kak Ngah memberi amaran. Aku tergelak besar melihat muka kelat Kak Ngah.
"Kau tu perangai lagi tak senonoh! mana la si Fatihah tu tak suka kat kau.." Erkkk!!! Tawaku mati.
"Hah.. apasal berhenti ketawa? Ketawalah lagi macam hantu raya!"
sindir kak Ngah. "Kak Ngah cakap baik sikit sebut-sebut anak dara orang tu.." mampus aku kali nie..
"Kak Ngah tak kisah kalau si Fatihah tu jadi girlfriend kau..
 tapi kau tu kena la betul-betul sikit.." kak Ngah menjeling.
"Apa pulak? Malas tolong buat nie kang.." ugutku.
Tiba-tiba saja degup jantungku seakan nak tercabut berdenyut.
"Kau tak payah soroklah! Kak Ngah tahu ni pun dari mulut Fatihah sendiri, "
 Apa? Kak Ngah senyum melihat aku termangu-mangu.
"Kak Ngah rasa dia tak main-main?" soalku bodoh membuatkan Kak Ngah tertawa kecil.
"Tak percaya kau pergilah telefon dia.." Aku pandang kak ngah, mencari kepastian.
Kak Ngah senyum, yang sangat ikhlas kukira. Tanpa lengah nombor telefon rumah pak imam kudail.
"Hello.."
"Hello, Fatihah ada?" soalku berdebar-debar.
"Fatihah di sini,"
"Hai Fatihah, Keon ni.."
"Keon?" soalnya terkejut.
"Janganlah terkejut sangat.. saya tahulah saya ni jejaka idaman malaya.. Tak tidur lagi?"
"Ha! Tak.. tengah bakar ketupat, Ehh! Rebus ketupat!" aku menggeleng kepala.
Takkan gabra sampai tersasul kot..
"Errr.. Fatihah.. tentang tadi tu.. Keon..
Keon minta maaf kerana tak mendengar penjelasan Fatihah," Fatihah cuma membisu.
"Miss dah ceritakan segalanya?" sambungku lagi.
"It's okey.. tak pa.." perlahan saja Fatihah menjawab.
"Fatihah... maafkan Keon okey!"
"Fatihah pun.. Fatihah tahu Fatihah silap.."
"Okeylah.. kita bina hidup baru okey!" pintaku.
"Maksud Keon?"
"Kita mulakan apa yang patut kita mulakan," Fatihah diam seribu bahasa.
"Hello! dah pengsan ke kat sana tu?" usikku. Fatihah cuma tertawa kecil.
"Fatihah.. boleh saya tanya sesuatu?" soalku.
"Apa dia?"
"Awak sayang saya tak?"
"Errr.. Fatihah nak tengok ketupatlah Keon... bye!" klik! Gagang diletakkan.
Aku tersenyum simpul. Hatiku terasa berbunga-bunga.
 Tak sia-sia aku bertumbuk dengan si Hafiz tu. Fatihah akhirnya menjadi milikku.
 Aku tersenyum lagi sambil melangkah ke bilik. Warna-warna aidilfitri ku tatap indah.
Betapa nyamannya kurasakan. Malam syawal
kali ini amat bermakna buatku. Malam ini aku ingin bermimpi indah seindah-indahnya?
ditemani serakan cahaya bulan dan bintang. Malam ini bidadari lebaranku akan hadir
 membawa cahaya cinta untuk mewarnai hidup jejaka idaman malaya ini.
 Aku cinta padamu Fatihah!! Yess!! Anak ayah memang macho!

TAMAT....